joi, 9 mai 2013

Uratii (Uratii vol. 1) de Scott Westerfeld


Tally e pe cale sa implineasca saisprezece ani si... de-abia asteapta! 

Nu ca sa-si ia permisul de conducere, ci ca sa devina frumoasa. 

In lumea ei, cea de-a saisprezecea aniversare aduce cu ea o operatie care te transforma dintr-o persoana considerata ca fiind de o uratenie respingatoare intr-una uimitor de frumoasa. 

Dar noua ei prietena, Shay, nu vrea sa fie frumoasa. Mai degraba ar risca sa traiasca in afara acestei lumi. Cand Shay evadeaza, Tally afla care este de fapt adevarul in ceea ce-i priveste pe frumosi. Autoritatile o pun pe Tally in situatia de a alege intre doua variante la fel de rele: fie o va gasi pe prietena ei si o va spiona, fie nu va mai fi niciodata frumoasa. 

Ca urmare a alegerii pe care o va face Tally, lumea ei se va transforma pentru totdeauna. 




Recunosc ca inainte sa mă apuc sa o citesc am avut o oarecare retinere si am tot amanat sa o iau de pe raft si sa mă apuc de ea, ideea mi se parea cam cliseica sau subiectul tratat îmi parea cliseic. Cu totii stim ca in ziua de azi frumusetea si frumosii sunt mereu in fata chiar daca poate n-au jumatate din numarul de neuroni al celorlalti. Aşa ca mna. Insa am citit-o si mi-a placut, iar turnura pe care au luat-o lucrurile de la jumatatea cartii incolo si la final m-a cam lasat masca. 

Actiunea evolueaza la inceput relativ liniar, stii ce urmeaza sa se intample, cine-s baietii buni si rai, stii ca Tally isi va trada prietena ca sa devina frumoasa si ca Tinutul de Fum e in mare pericol din aceasta cauza. Insa apoi dupa ce ea ajunge acolo lucrurile nu mai par aşa clare, pentru ca ea devine confuza si nu mai stie daca merita sa riste viata prietenei ei si sa o tradeze, sa strice acel oras si vietile acelor oameni urati, dar mult mai umani decat cei dupa care tanjea. Si când crezi ca bun, au sosit specialii toti vor fi prinsi, Tally e vinovata, insa va deveni frumoasa, Shay o uraste, toti o urasc si situatia se rezolva… mnda nu e tocmai aşa. Sincer Tally m-a surprins, intr-un mod placut, a dat dovada de multe emotii si nu numai de superficialitate, slabiciune si egoism. Iar Shay… M, oare operatiile alea sunt aşa safe and nice? Asta o sa aflati daca cititi cartea, daca n-ati citit-o deja, si poate nu asteptati cat am asteptat eu pentru ca acum îmi pare rau ca n-am citit-o mai repede si abia astept sa m-apuc de volumul doi si sa apara si restul mai repejor. 

Sincer cartea de fata e o lectura usoara, insa nu e scrisa in modul ala chick-lit, fara descriere, in care personajele sunt egoiste sau plutesc pe norisori. As zice ca e o imagine fidela a realitatii ce ne inconjoara si iti arata ca uneori alegerile pe care le credeai corecte nu sunt, ca ceea ce-ti doreai poate nu-i sanatos deloc si ca frumusetea nu e exterioara, ci interioara. S-aveti pofta buna!


5/5

1 comentarii:

Sandy spunea...

Mi-a placut mult cartea, pacat ca nu am apucat sa citesc si volumul doi.