vineri, 13 septembrie 2013

Noi aparitii la editura Polirom

 

Aceasta carte face parte din colectia Eseuri si confesiuni a editurii Polirom.

Publicat in 1958, eseul lui Aldous Huxley este un comentariu pe marginea romanului Minunata lume noua, exprimand aceeasi viziune pesimista asupra vietii si angoasa indusa de progresul stiintific si tehnologic in detrimentul valorilor morale. Autorul constata ca previziunile sale din 1931, cand scria Minunata lume noua, se adeveresc mai repede decat era de asteptat, dobandind un caracter aproape inevitabil. Suprapopularea si supraorganizarea ameninta din ce in ce mai mult libertatea individului, iar incercarile de a contracara manipularea, propaganda mincinoasa si spalarea creierelor par sortite esecului. Fortele cu care ne confruntam sunt poate prea mari pentru a fi invinse, conchide Huxley, dar „este de datoria noastra sa facem tot ce putem pentru a ne impotrivi lor“.





Aceasta carte face parte din colectia Top 10+ a editurii Polirom.

Zilele regelui (ed. I, 2008; ed. A II-a, 2012) a fost distins cu Premiul „Manuscriptum“ acordat de Muzeul National al Literaturii Romane si a fost desemnat cartea anului 2008 la Colocviul romanului romanesc contemporan.

In primavara anului 1866, Joseph Strauss, un dentist din Berlin, se hotaraste sa paraseasca Prusia pentru a-l urma pe capitanul de dragoni Karl Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, care tocmai acceptase domnia Principatelor Unite, sub numele de Carol I. Dupa o calatorie plina de peripetii, Joseph, insotit de motanul sau, ajunge la Bucuresti, un oras ciudat, cu ritmuri si obiceiuri orientale. Se casatoreste cu sarboaica Elena Ducovici si devine un apropiat al printului, caruia ii prepara ceaiuri din pulbere de palaria-sarpelui, menite sa-i alunge nelinistile. Totul se schimba insa cand bunul sau prieten se indeparteaza de el, Elena il paraseste, iar in viata lui Joseph apare un copil ce seamana leit cu Carol.




Aceasta carte face parte din colectia Top 10+ a editurii Polirom.

Fie ca este o slujnica ce-si traieste viata sub semnul virtutii, precum blanda si buna Felicite, fie ca trece ca vantul prin cercurile vietii, cum, barbar sau angelic, o face Iulian, sau ca trebuie sa se lase ucis pentru gloria divinitatii, precum Iaokanann, fiecare personaj trimis in scena de Flaubert este dominat de dorinta sacrificiului de sine. Cele trei povestiri ale lui Gustave Flaubert, desi inspirate din epoci istorice diferite, populate de personaje dintre cele mai neasteptate, au in comun experienta indoielii, a dragostei, a singuratatii si a vietii profund religioase.




Aceasta carte face parte din colectia Biblioteca Polirom.Actual a editurii Polirom.

Autoarea bestsellerului Cel care ma asteapta, roman interzis de doua ori, cea mai vinduta carte a tuturor timpurilor in Iran.

Intr-o lume in care grija parintilor pentru copii ajunge sa ii indeparteze sufleteste de acestia, romanul Tatal celuilalt copil reaminteste un lucru fara de care orice efort, oricat de bine intentionat, e in van: sa te arati preocupat nu inseamna sa fii mihnit ori sa descoperi lipsuri si ciudatenii pe care sa vrei cu orice pret sa le repari, ci sa arati incredere si sa te porti cu intelegere.

Cu iubire. Ceva atat de simplu si atat de fragil.

Aniversarea a douazeci de ani ii ofera lui Shahab prilejul unei introspectii asupra copilariei sale, marcata de conflictele provocate in familie de refuzul lui de a vorbi si de relatia tensionata cu parintele sau. Povestea romanului Tatal celuilalt copil contureaza, prin ochii a doua personaje, viata unei familii iraniene tipice din clasa de mijloc, in care fiecare sufera, intr-un fel sau altul, sub povara rolului pe care i-l impune traditia. Tatal lui Shahab, Naser, este convins ca datoria sa fata de familie se limiteaza la a-i asigura confortul material, ignorand nevoile afective ale sotiei si copiilor. Maryam, mama lui Shahab, este nevoita sa isi sacrifice viata profesionala pentru a se ocupa de casa si de cei trei copii, iar sentimentele de neimplinire care o macina ii umbresc viata de familie. In momentul in care mutenia lui Shahab este interpretata de adultii din jur drept simptom al deficientelor mintale, neajunsurile existente intre membrii familiei se acutizeaza tot mai mult. Shahab isi pierde treptat increderea in sine, ajungand la concluzia ca a esuat in datoria filiala si ca nu este, de fapt, copilul tatalui sau.


Aceasta carte face parte din colectia Ego. Proza a editurii Polirom.

Marin Malaicu-Hondrari este autorul romanului Apropierea, in curs de ecranizare in regia lui Tudor Giurgiu.

Un roman plin de tandrete si erotism, cu o structura absolut neconventionala, cu totul inedita, in care Marin Malaicu-Hondrari renunta la prudenta si se expune riscurilor, asa cum Lunetistul renunta la precautii, iese din ascunzatoare si incearca sa-si traiasca viata.

Aparitia unei familii misterioase in oras schimba ireversibil destinul Cristinei si al lui Constantin, doi tineri pasionati de literatura care traiesc o poveste de dragoste. Ea se casatoreste cu Jim, fiul nou-venitilor, iar Constantin devine mercenar. Insa relatia din tinerete ii urmareste si, desi porniti pe drumuri diferite, cei doi se reintalnesc gratie lui Carlos, un orfan sarac adoptat la distanta de Cristina. Peste ani, orfanul ajuns scriitor celebru devine o tinta pentru Constantin, mercenarului oferindu-i-se foarte multi bani pentru a-l ucide. Protejat de anonimat si de dragul Cristinei, Constantin il avertizeaza pe Carlos de pericol. Citandu-i cartile, mercenarul incepe sa banuiasca motivul solicitarii crimei, iar presupunerile ii sint confirmate de organizatia pentru care lucreaza si de un e-mail in care Cristina i se confeseaza.



Aceasta carte face parte din colectia Eseuri si confesiuni a editurii Polirom.

Mai actual ca oricand, volumul de „polemici cordiale“ abordeaza o varietate de teme morale si estetice problematizate in eseuri ce iau forma unor scrisori, discursuri ori convorbiri imaginare. Dupa ce explica sensul paradoxalei formule din titlu, Octavian Paler ne poarta de la Judecata lui Paris la Judecata de Apoi, face elogiul izgonirii din paradis si comentarii la razboiul troian, ne prezinta conferinta imaginara a unei femei in fata unei sali pline de barbati, ne vorbeste despre Platon cu gandul la Lorca, face o scurta istorie a Afroditei si ne povesteste un vis cu Pilat din Pont. Iar acestea sunt doar cateva dintre statiile unei calatorii la capatul careia nu ajungem niciodata.




Aceasta carte face parte din Seria Maigret a editurii Polirom.

Noul caz de care se ocupa comisarul Maigret pare simplu. Adrien Josset are o cariera frumoasa, gratie averii sotiei sale, si o amanta tinara. Este suficient ca sa devina suspectul numarul unu atunci cand sotia sa Christine este gasita injunghiata in casa lor de pe strada Lopert. Josset sustine ca in seara respectiva a fost intr-un bar ca sa-si limpezeasca gandurile in urma unei discutii cu tatal amantei sale si ca la intoarcerea acasa a gasit-o pe Christine moarta. In ochii opiniei publice el este insa vinovat. Dupa un proces rapid, si juratii il gasesc vinovat, condamnandu-l la moarte. Cativa ani mai tarziu, Maigret ii relateaza prietenului sau, doctorul Pardon, despre acest caz. Comisarul nu este sigur ca Josset si-a ucis intr-adevar sotia. Iar indoielile sale sporesc atunci cand un informator ii spune ca a intalnit recent in Venezuela un barbat care se lauda ca ar fi ucis-o pe Christine Josset.



Aceasta carte face parte din colectia Biblioteca Polirom.Actual a editurii Polirom.

Piazza Bucarest isi poarta istoriile printr-o lume nostalgica, cu radacini cosmopolite (New York, Copenhaga, Bucuresti, Roma), amintiri rascolitoare si vieti dezradacinate. De la un personaj la altul, Grondahl pune in pagina nelinistile unei epoci trecute: reflectii asupra exilului, asupra capcanelor libertatii si asupra fragilitatii literaturii, a cartii.

Scott, americanul la a doua tinerete, care a umblat prin atitea tari, ca nu le mai stie sirul, a ajuns ca fotoreporter intr-un Bucuresti comunist, rece si lipsit de libertatile Occidentului. Aici, printre realitati respingatoare si peisaje neatinse de civilizatie, o intilneste pe Elena, tinara educata care-l complexeaza prin aerul ei distins si de care se indragosteste. Cei doi vor parasi impreuna tara, iar povestea lor e spusa de un personaj-scriitor, fiul lui Scott, rodul unei casatorii anterioare. Tanarul scriitor reia povestea vietii Elenei si o duce rabdator prin momentele ei cheie: despartirea Elenei de Scott, aparitia unui fiu al acesteia, a carui existenta o tinuse atent sub tacere, istoria vietii ei comuniste de dinainte de aparitia fotografului american si, in fine, prima iubire, cu un pictor bovaric, ce o va parasi, cautindu-si libertatea in Germania.Piazza Bucarest aminteste discret de Iarna decanului, a lui Saul Bellow; Romania este insa un personaj timid, iar aparitia detaliului de istorie recenta, comunista, amestecat cu scene inedite (Milu drogandu-se pe ascuns) nu face decat sa dea culoare unui peisaj amenintat la tot pasul de sordid.


Aceasta carte face parte din colectia Biblioteca Polirom.Esential a editurii Polirom.

Catherine-Paris e o printesa adevarata. Stie doar din povestile bunicii ca tara ei se afla undeva departe, unde se vorbeste alta limba si unde sunt tinuturi mlastinoase pe malul unui rau numit Prut, si ca stramosii ei sunt nobili, iar rudele ei, capete incoronate. Catherine e o printesa adevarata care locuieste in orasul caruia ii poarta numele, pe o straduta de langa Matignon, cu bunica, bucatareasa si camerista. E o fetita cuminte, care ia lectii de latina si se plimba ore intregi prin Tuileries. Nimic mai strain de zvonul palatelor, de desavarsita eticheta a saloanelor si de obligatiile rangului nobiliar. Viata aceasta tihnita si limpede se intrerupe neasteptat: dintr-un automobil stralucitor coboara un print adevarat.



Acest volum face parte din colectia Top 10+ a editurii Polirom si cuprinde unele dintre cele mai cunoscute proze ale lui A.P. Cehov, incluzand povestiri precum Calugarul negru sau Logodnica. Cehov si-a facut debutul in literatura cu miniaturi umoristice, scenete dialogate, foiletoane si anecdote, vadind, ca umorist, un elan jovial, oroarea de ridicol, un simt comic neingradit si gustul fata de parodie si pastisa. In toate ipostazele sale, proza cehoviana exceleaza in crearea de atmosfera, in descrierea mecanismelor sufletesti din perspectiva conditiilor ivite in caracterul omului, in dezvaluirea absurditatii cotidianului prin analiza unor momente ale realitatii exagerate constient, cu denaturare inspre tragic (Moartea unui slujbas).

„E foarte usor sa te faci scriitor. Nu exista slut care sa nu-si gaseasca perechea potrivita si nu exista bazaconie care sa nu-si gaseasca cititorul ei. De aceea, nu te sfii... Pune inaintea ta o coala de hartie, ia pana in mina si, dupa ce ti-ai imboldit imaginatia, da-i drumul! Scrie despre ce vrei: despre prune, despre vreme, despre cvasul Govorov, despre Oceanul Pacific, despre minutarul ceasornicului, despre zapada de anul trecut...“ - A.P. Cehov

0 comentarii: